شماره ركورد كنفرانس
4039
عنوان مقاله
مرگانديشي در بستر اجتماع با تكيه بر چهار داستان«زنده به گور، تاريكخانه، س.گ.ل.ل و بوف كور»
پديدآورندگان
تركاشوند زاهده zahedehtorkashvand@yahoo.com دانش آموخته كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي – دانشگاه آزاد بروجرد
تعداد صفحه
17
كليدواژه
يأس اجتماعي , مرگانديشي , زنده به گور , تاريكخانه , س.گ.ل.ل , بوف كور
سال انتشار
1397
عنوان كنفرانس
پنجمين همايش ملي متن پژوهي ادبي سبك شناسي، بلاغت، نقد ادبي
زبان مدرك
فارسي
چكيده فارسي
مرگانديشي يكي از برجستهترين مفاهيم در داستانهاي «زنده به گور، تاريكخانه، س.گ.ل.ل و بوف كور» است. در اين مقاله، تلاش شده است، با استفاده از روش توصيفي- تحليلي، مفهوم مرگانديشي منحصراً در متن داستانها تبيين و پاسخ مناسبي به اين پرسش داده شود كه مرگانديشي شخصيتهاي داستان ناشي از چيست؟ نتيجة اين پژوهش نشان ميدهد كه شخصيتهاي مرگانديش به طور مطلق خواهان مرگ نبودهاند بلكه شرايط جامعه و ناهنجاريهاي اخلاقي به گونهاي بوده است كه بالاجبار در اين مسير قرار گرفته و مرگ را تنها راه رهايي و مبارزه با شرايط موجود يافتهاند؛ شباهت شخصيتهاي مرگانديش هر چهار داستان و در نهايت، ختم شدن هر چهارداستان به مرگ، بيانگر يك سير منطقي و علت و معلولي است كه نشان ميدهد در يك جامعة فاسد كه اكثراً راه انحراف را در پيش گرفتهاند، اقليتي كه نميتوانند همرنگ جماعت شوند گرچه ممكن است براي مدتي بتوانند راه انزوا را در پيش بگيرند ولي در نهايت يا ميميرند، يا ميكشند يا كشته ميشوند؛ لذا، در اين جوامع، مرگ، تنها فريادي است كه ميتوان عليه نابهنجاريها و كجرويها سرداد.
كشور
ايران
لينک به اين مدرک