• شماره ركورد كنفرانس
    4053
  • عنوان مقاله

    بررسي نمادهاي تأنيث (زنانگي) به عنوان نماد شاخص در دوره ساساني

  • پديدآورندگان

    اسكندري آرزو eskandari.a@hnkh.ac.ir دانشجوي كارشناسي ارشد گرافيك، مؤسسه آموزش عالي ناصر خسرو، ساوه، ايران , راحت فائزه Rahat.f@hnkh.ac.ir دانشجوي كارشناسي ارشد گرافيك، مؤسسه آموزش عالي ناصر خسرو، ساوه، ايران , قاسمي فرشته ghasemi.f@hnkh.ac.ir دانشجوي كارشناسي ارشد گرافيك، مؤسسه آموزش عالي ناصر خسرو، ساوه، ايران , براتي مرجان Baratimi@yahoo.com كارشناسي ارشد نقاشي و مدرس مؤسسه آموزش عالي ناصرخسرو، ساوه، ايران , بابايي نرگس كارشناسي ارشد زبان و مدرس دانشگاه آزاد، ساوه، ايران

  • تعداد صفحه
    10
  • كليدواژه
    نمادهاي تأنيث , نمادهاي زنانگي , دوره ساساني
  • سال انتشار
    1396
  • عنوان كنفرانس
    اولين سمپوزيوم ملي روز جهاني گرافيك
  • زبان مدرك
    فارسي
  • چكيده فارسي
    از آنجايي كه ساسانيان پاي به عرصه انديشه هاي سياسي و اجتماعي نهادند و كوشيدند تا در ساحت هاي گوناگون زندگي اجتماعي، غبار غربت را از چهره زنان بشويند. با توجه به اين موضوع كه زن نقش به سزايي در سياست، برابري اجتماعي و مقامي يكسان با مرد را در دوره ساساني دارد، به طوريكه زن و مرد به عنوان يك نماد شاخص در كنار هم ديده مي شدند و نمودهاي قدرت زنانه گاهي در صورت هاي عيني ملموس مانند نقوش برجسته، حجاري ها، سكه ها و نقوش كنده كاري شده و مهر و نقوش موزاييكي و در اواخر آن بر روي ظروف سيمين و زرين حك شده، خود را نشان مي دهد. اين پژوهش با هدف بررسي نمادهاي تأنيث (زنانگي) در دوره ساساني با روش توصيفي- تحليلي- تاريخي و شيوه گردآوري اطلاعات كتابخانه اي در پي پاسخگويي به پرسش هاي ذيل انجام پذيرفته است: الف - نمادهاي تأنيث در دوره ساساني بيشتر در قالب چه نمادهايي متجلي گرديده است؟ نتايج پژوهش نشان مي دهد كه زن در ابتداي دوره ساسانيان از حضور معنوي و ارزش بالاتري برخوردار است به گونه اي كه در بيشتر آثار آن دوره نقش زن به عنوان يك نماد شاخص به چشم مي خورد. حضور و جايگاه زن در خدمت اهداف مهمي چون مذهب و سياست مي باشد. بررسي نمادها در ارتباط با تصوير زن، حضور اجتماعي و قدرت پنهان زن را در عرصه هاي گوناگون ثابت مي كند.
  • كشور
    ايران