شماره ركورد كنفرانس
4252
عنوان مقاله
كاربردهاي نظريه بوروكراسي در نظام آموزشي
پديدآورندگان
سعادتي سميه s.saadaty89@yahoo.com اداره آموزش و پرورش شهرستان پاكدشت (كارشناسي تكنولوژي و گروه هاي آموزش ابتدايي)؛ , جاهد حسينعلي
تعداد صفحه
9
كليدواژه
نظام آموزشي , تئوري بوروكراسي , فرآيند آموزش , مديريت آموزشي
سال انتشار
1395
عنوان كنفرانس
اولين همايش ملي برنامه ريزي و تحول نظام آموزشي
زبان مدرك
فارسي
چكيده فارسي
آنچه كه در اين مقاله به آن پرداخته شده است بوروكراسي و كاربردهاي آن در نظام آموزشي است. اصول بوروكراسي از قبيل تقسيم كار، سلسله مراتب، قوانين و مقررات(رسميت)، مستندسازي و... به طور مؤثر در نظام آموزشي ايران و ساير كشورها چه در زمانهاي قديم و چه در زمان حال مورد استفاده قرار گرفته است. البته در نوع، نحوه و ميزان كاربرد آن تفاوتهايي داشته و در ايران داراي نواقص و كاستيهايي بوده است و نميتوان گفت تاكنون در نظام آموزشي ايران نسخة اصل نظرية بوروكراسي بطور كامل پيادهسازي شده است. آنچه كه مسلم و واضح ميباشد اين است كه در فرآيند آموزش سه عنصر اصلي سيستم آموزشي(سازمان با تمامي عناصر تشكيل دهندة آن)، نيروي انساني(كاركنان علمي و اجرايي و مديران) و مخاطبان آموزش(فراگيران) درگير هستند و هر يك از عناصر مذكور در جستجوي امتيازات و منافعي براي خود، از فرآيند آموزش ميباشند. بنابراين فرآيند آموزش بايد نظم و هماهنگي و همسويي را در بين آنان به گونهاي فراهم سازد كه امكان اجراي مديريت آموزشي كارآمد و اثربخش را موجب شود.
كشور
ايران
لينک به اين مدرک