• شماره ركورد كنفرانس
    4252
  • عنوان مقاله

    كاربردهاي نظريه بوروكراسي در نظام آموزشي

  • پديدآورندگان

    سعادتي سميه s.saadaty89@yahoo.com اداره آموزش و پرورش شهرستان پاكدشت (كارشناسي تكنولوژي و گروه هاي آموزش ابتدايي)؛ , جاهد حسينعلي

  • تعداد صفحه
    9
  • كليدواژه
    نظام آموزشي , تئوري بوروكراسي , فرآيند آموزش , مديريت آموزشي
  • سال انتشار
    1395
  • عنوان كنفرانس
    اولين همايش ملي برنامه ريزي و تحول نظام آموزشي
  • زبان مدرك
    فارسي
  • چكيده فارسي
    آنچه كه در اين مقاله به آن پرداخته شده است بوروكراسي و كاربردهاي آن در نظام آموزشي است. اصول بوروكراسي از قبيل تقسيم كار، سلسله مراتب، قوانين و مقررات(رسميت)، مستندسازي و... به طور مؤثر در نظام آموزشي ايران و ساير كشورها چه در زمان‌هاي قديم و چه در زمان حال مورد استفاده قرار گرفته است. البته در نوع، نحوه و ميزان كاربرد آن تفاوت‌هايي داشته و در ايران داراي نواقص و كاستي‌هايي بوده است و نمي‌توان گفت تاكنون در نظام آموزشي ايران نسخة اصل نظرية بوروكراسي بطور كامل پياده‌سازي شده است. آنچه كه مسلم و واضح مي‌باشد اين است كه در فرآيند آموزش سه عنصر اصلي سيستم آموزشي(سازمان با تمامي عناصر تشكيل دهندة آن)، نيروي انساني(كاركنان علمي و اجرايي و مديران) و مخاطبان آموزش(فراگيران) درگير هستند و هر يك از عناصر مذكور در جستجوي امتيازات و منافعي براي خود، از فرآيند آموزش مي‌باشند. بنابراين فرآيند آموزش بايد نظم و هماهنگي و همسويي را در بين آنان به گونه‌اي فراهم سازد كه امكان اجراي مديريت آموزشي كارآمد و اثربخش را موجب شود.
  • كشور
    ايران