• شماره ركورد كنفرانس
    3530
  • عنوان مقاله

    اصلاح يك خاك شور و سديمي در استان كرمان

  • پديدآورندگان

    افشارمنش عفت دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات فارس , نقوي هرمزد مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي كرمان , برومند ناصر دانشگاه جيرفت

  • كليدواژه
    اصلاح كننده , اسيد سولفوريك , شوري , سديم زدايي , كرمان
  • سال انتشار
    اسفند 1390
  • عنوان كنفرانس
    پنجمين كنفرانس سراسري آبخيزداري و مديريت منابع آب و خاك
  • زبان مدرك
    فارسي
  • چكيده فارسي
    از آنجايي كه وجود املاح محلول اضافي خاك در منطقه ريشه مي تواند مشكلاتي از قبيل كاهش جذب آب توسط گياه به دليل كاهش پتانسيل اسمزي محلول خاك و تخريب ساختمان خاك به دليل سديم تبادلي مازاد داشته باشد و نيزبراي گياه ايجاد مسموميت نمايد، موضوع اصلاح خاك هاي شور و شور سديمي حايز اهميت فراواني است. در اين تحقيق آزمايش اصلاح خاك شور و سديمي، با استفاده از ستون خاك در قالب طرح كاملاً تصادفي با پنج تيمار و سه تكرار انجام گرفت. تيمارهاي آزمايشي در اين طرح شامل: شاهد، گچ، گوگرد، گوگرد+تيوباسيلوس و اسيد سولفوريك بودند. نتايج نشان داد كه در اولين مرحله آبشويي، غلظت سديم و همچنين ميزان شوري، حداكثر بود و به تدريج با تكرار عمليات آبشويي در مراحل بعدي، غلظت اين املاح تا رسيدن به مقدار كم و بيش ثابتي به صورت غير خطي كاهش يافت. به عبارتي در اولين مرحله آبشويي، بيشترين ميزان سديم و شوري از ستون خاك تخليه شد و در آخرين مراحل غلظت اين املاح در زه آب خروجي، تقريباً ثابت شده است. نتايج تحقيق حاضر نشان مي دهد، كه به ترتيب تيمارهاي اسيد سولفوريك، گوگرد و گوگرد+تيوباسيلوس در تخليه سديم از خاك موثرتر بوده اند و كمترين ميزان تخليه سديم مربوط به تيمار گچ بوده است و در رابطه با روند تغييرات شوري زه آب نتايج نشان داد كه در مراحل اوليه آبشويي، تيمارهاي گچ و گوگرد + تيوباسيلوس بيشترين مقدار EC زه آب خروجي را نشان دادند و تيمار اسيد سولفوريك كمترين EC را در زهاب خروجي داشت. بر اساس اين آزمايش، بدون استفاده از هر گونه ماده اصلاح كننده و تنها از طريق آبشويي، غلظت سديم و همچنين ميزان شوري را مي توان كاهش داد
  • كشور
    ايران
  • تعداد صفحه 2
    6
  • از صفحه
    1
  • تا صفحه
    6