• شماره ركورد كنفرانس
    5251
  • عنوان مقاله

    اهميت و ضرورت آموزش محيط‌زيست با تأكيد بر آموزش علوم تجربي به دنبال همه‌گيري كوويد 19

  • پديدآورندگان

    گشمردي نوشين m.gashmardi@cfu.ac.ir گروه علوم پايه، پرديس بنت‌الهدي صدر، دانشگاه فرهنگيان، تهران، ايران

  • تعداد صفحه
    6
  • كليدواژه
    آموزش محيط‌زيست , آموزش علوم تجربي , كوويد 19.
  • سال انتشار
    1401
  • عنوان كنفرانس
    همايش ملي آموزش محيط زيست
  • زبان مدرك
    فارسي
  • چكيده فارسي
    مواجهه نامناسب انسان با طبيعت در سال‌هاي اخير، منجر به شكل گيري مسائل زيست محيطي متعددي شده و اين مسائل كيفيت زندگي انسان را نيز تحت تأثير قرار داده، نمونه بارز آن اپيدمي كوويد 19 است. از نظر انديشمندان حل مسائل محيط‌زيستي در گروي اصلاح تربيت و تغيير در افكار، بينش و دانش انسان نسبت به سرنوشت خود و محيط پيرامونش است؛ بدين سبب هدف از اين پژوهش بررسي اهميت و ضرورت آموزش محيط‌زيست با تأكيد بر نقش آموزش علوم تجربي با روش توصيفي و تحليلي از نوع اسنادي است. علوم تجربي شامل نجوم، فيزيك، شيمي، زمين شناسي و زيست شناسي مي‌باشد، چنين رشته‌هايي در فرضيه دنياي واقعي تعريف مي‌شوند كه توسط فضا و زمان قابل‌دسترسي براي حواس هستند و بنابراين به‌آساني در تجربيات مستقيم در دسترس مي باشند. بر اساس رويكرد شناخت تجسم يافته، وقتي دانش آموزان طبيعت را تجربه مي‌كنند، طبيعت معني پيدا مي‌كند، بنابراين تئوري هاي شناخت تجسم يافته در توضيح چرايي و چگونگي عملكرد تجربيات طبيعت مفيد هستند. همچنين ديدگاه‌هاي پست-مدرن در مورد علوم تجربي و آموزش علوم تجربي، فرصت‌هايي را براي دانش‌آموزان براي درگيرشدن در طيف گسترده‌اي از مسائل شخصي، اجتماعي، اقتصادي يا سياسي كه ناشي از نقشي است كه علوم تجربي در جامعه‌ايفا مي‌كنند، ايجاد نموده است. در اين زمينه مي‌توان به دو رويكردهاي SSI وSTSE اشاره كرد؛ لذا تأكيد بر اين است كه از ظرفيت آموزش علوم تجربي در جهت آموزش محيط‌زيست به ويژه در مقطع ابتدايي به لحاظ اهميت و جايگاه اين دوره در تكوين و شكل گيري شخصيت نوباوگان به‌منظور نهادينه سازي و ايجاد باورهاي ذهني نسبت به فرهنگ زيست محيطي استفاده شود.
  • كشور
    ايران