شماره ركورد
1037440
عنوان مقاله
بررسي بازتاب ملكوت اعمال در شاهنامهي فردوسي
پديد آورندگان
رضايي دشت ارژنه ، محمود دانشگاه شيراز , رضايي دشت ارژنه ، محمود دانشگاه شيراز
تعداد صفحه
28
از صفحه
121
تا صفحه
148
كليدواژه
شاهنامه فردوسي , ملكوت اعمال , پادافره , كارما
چكيده فارسي
ملكوت اعمال يا پادافره ايزدي در عرفان اسلامي جايگاه خاصي دارد. بر اساس اين مؤلفه، اعتقاد بر اين است كه هر كنش نيك يا بد در همين دنيا، ملكوتي دارد كه تبعات خير يا شر آن دامنگير كنشگر ميشود و علاوه بر بازخواست كنشگر در آن دنيا در پيشگاه خداوند، در همين دنيا نيز هر شخصي متناسب با نوع كاركردش، نتيجه خير يا شر آن را ميبيند؛ چنانكه در اديان هند نيز از اين قانون كنش و واكنش، به كارما ياد ميشود. در اين جستار نگارنده با واكاوي كل شاهنامه به اين امر دست يافت كه فردوسي حكيم نيز علاوه بر معارف حكمي پيش از اسلام، با آگاهي از آبشخور عرفان اسلامي، بر اين ديدگاه است كه سواي از بازخواست روز قيامت، هر شخصي در اين دنيا نيز ثمره اعمال خود را درمييابد و لذا ما را به كردار نيك رهنمون ميشود تا تبعات شر گناه، دامنگيرمان نشود. از جمله مواردي كه در شاهنامه، كنشگر به محض انجام كنش نيك يا بد، ثمره آن را در همين دنيا ميبيند، ميتوان به موارد زير اشاره كرد: دادگري،كينورزي، آشتيجويي، ريختن خون بيگناه، مرزشكني، خوارداشت پادشاه، شاهكشي، جفاپيشگي و مني كردن، بيدادگري، ، فرزندكشي، عهدشكني، كشتن دربندان بيپناه، تسخير غاصبانه قدرت و... .
سال انتشار
1398
عنوان نشريه
مطالعات ايراني
عنوان نشريه
مطالعات ايراني
لينک به اين مدرک