شماره ركورد
1046089
عنوان مقاله
دولت و ملت در افريقاي جنوبي: حكومت سياهان و رفتار سياسي سفيد و سياه
پديد آورندگان
رفيعپور، فرامرز دانشگاه شهيد بهشتي
تعداد صفحه
23
از صفحه
109
تا صفحه
131
كليدواژه
افريقاي جنوبي , دولت , احزاب سياسي , نارضايتي , تضاد نژادي , آموزش و توانمندي سياهپوستان
چكيده فارسي
افريقاي جنوبي بعد از 3 قرن و اندي سلطه سفيدان بر سياهان، در پي فشار بينالمللي، با انتخابات 1994 حكومت كشور را به سياهان واگذار كرد. از آن زمان تا كنون گرچه بسياري از سياهان ثروتمند و متنعم شدند، اما نتوانستند مسائل كشور را حل و انتظارات مردم حتي سياه را برآورند. گرچه سفيدان صادقانه خود را ملزم به پيروي از قواعد بازي دموكراتيك ميدانند، اما سياهان در بخش غيررسمي، اين قواعد را زير پا ميگذارند و "جر ميزنند" و حقوق پذيرفتهشده سفيدان را نقض ميكنند و در بخش رسمي دولت سياه نسبت به اين مسائل حساسيت لازم را نشان نميدهد. در عين حال ناكارآمدي دولت و فساد اداري موجب نارضايتي مردم (حتي سياه) شده است. به نظر ميرسد كه دولت براي حل مسائل كشور الگوي جامع و كافي نداشته باشد و قدرت تفكر و دانش سياهان كفاف اداره كشور را در سطح بالاي قبلي ندهد. زيرا فرهنگ سياهان و آموزش آنها اجازه نميدهد كه آنها در آن حد لازم براي مديريت يك كشور پيشرفته رشد نمايند. لذا به نظر ميرسد اقدامات دولت بيشتر جنبه سياسي داشته باشد و براي حفظ موقعيت باشد. در اين راستا دولت به آن سو ميرود كه براي جلب رضايت مردم سياه به خواستههاي آنها مبني بر گرفتن امكانات سفيدان و واگذاري آن به سياهان عمل نمايد. اين اقدام كه خارج از قواعد بازي دموكراتيك و قانون اساسي خواهد بود، سفيدان را سخت خواهد رنجاند و آنها را به اقدامات متقابل وادار خواهد نمود. نوع و اندازه اين اقدامات بستگي به شرايط مناسب بينالمللي خواهد داشت.
چكيده لاتين
فاقد چكيده مي باشد
سال انتشار
1386
عنوان نشريه
مسائل اجتماعي ايران
فايل PDF
7573285
عنوان نشريه
مسائل اجتماعي ايران
لينک به اين مدرک