شماره ركورد
1376370
عنوان مقاله
ارتباط بين تنوع رژيم غذايي با ساركوپني ناشي از بيماري مزمن كليوي: مطالعه مورد – شاهدي
پديد آورندگان
طريقي ، الهام دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران - دانشكده علوم و فناوري هاي پزشكي - گروه علوم تغذيه , درستي مطلق ، احمدرضا دانشگاه علوم پزشكي تهران - دانشكده علوم تغذيه و رژيم شناسي - گروه تغذيه جامعه , جزايري ، ابوالقاسم دانشگاه علوم پزشكي تهران - دانشكده علوم تغذيه و رژيم شناسي - گروه تغذيه جامعه , صفويان ، مهدي مركز عالي پزشكي فيفا
از صفحه
11
تا صفحه
22
كليدواژه
ساركوپني , نارسائي مزمن كليوي , سالمندان , امتياز تنوع غذايي
چكيده فارسي
سابقه و هدف: بيماران مبتلا به بيماري نارسائي مزمن كليوي (CKD) معمولاً با عوارض مختلفي رو به رو هستند كه يكي از آنها ساركوپني اورميك ميباشد. عوامل مختلفي سبب ساركوپني اورميك ميشود كه يكي از آنها رژيم غذايي يكنواخت ميباشد. يكي از نمايه هايي كه براي بررسي كيفيت غذايي بيماران استفاده ميشود، نمايه تنوع غذايي (DDS) ميباشد. مطالعه حاضر با هدف بررسي ارتباط تنوع غذايي با ساركوپني ناشي از CKD در سالمندان انجام شد. مواد و روشها: در اين مطالعه مورد- شاهدي، 100 بيمار CKD و 100 فرد سالم با محدوده سني تقويمي 75-60 سال، در بخش نفرولوژي بيمارستان شهيد لبافي نژاد شهر تهران مورد بررسي قرار گرفتند. گروه شاهد با عملكرد طبيعي كليه از نظر سن و جنس با گروه مورد مطابقت داده شدند. اطلاعات دموگرافيك و پرسشنامه بسامد خوراك 147 آيتمي به روش مصاحبه پرسيده شد. ارزيابي ساركوپني نيز بر اساس راهنماي كارگروه آسيايي صورت گرفت. تجزيه و تحليل داده ها هم با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. يافتهها: طبق آناليزهاي صورت گرفته، 62 درصد افراد مبتلا به CKD ويتامين D مصرف نمي كردند. همچنين مصرف گوشت قرمز در افراد شاهد نسبت به بيماران CKD بيشتر بود. در اين مطالعه ارتباط DDS و رده بنديهاي اين نمايه با وضعيت ساركوپني مورد بررسي قرار گرفت اما در هيچ يك از رده بندي ها ارتباط معنيداري با وضعيت ساركوپني ديده نشد. هم چنين ارتباط معنيداري بين امتياز كل تنوع غذايي و زير گروههاي آن با ساركوپني ديده نشد. نتيجه گيري: در مطالعه حاضر ارتباط آماري معنيداري بين ساركوپني ناشي از بيماري نارسايي مزمن كليوي با نمايه تنوع غذايي ديده نشد.
عنوان نشريه
علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران
عنوان نشريه
علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران
لينک به اين مدرک