• شماره ركورد
    1397933
  • عنوان مقاله

    بررسي وضعيت بهداشتي ـ درماني خوزستان در جنگ جهاني دوم (1324-1320 ش.)

  • پديد آورندگان

    قلاوند ، زهرا دانشگاه پيام نور مركز تهران - گروه تاريخ , قلاوند ، فاطمه دانشگاه پيام نور مركز تهران - گروه تاريخ

  • از صفحه
    1
  • تا صفحه
    13
  • كليدواژه
    خوزستان , جنگ جهاني دوم , بهداشت , درمان , تاريخ پزشكي
  • چكيده فارسي
    زمينه و هدف: اشغال ايران توسط متفقين در شهريور 1320 شمسي كشور را با بحران بزرگي مواجه كرد. متفقين با توجه به موقعيت استراتژيك و جغرافيايي خوزستان با هدف اشغال كشور، به اين استان حمله كردند و در نهايت پس از درهم شكسته‌شدن مقاومت ارتش، خوزستان به تسخير متفقين درآمد. اشغال خوزستان نتايچ زيانباري را به ويژه در حوزه بهداشت و درمان به همراه داشت. هدف پژوهش حاضر بررسي وضعيت بهداشت و درمان خوزستان در زمان اشغال در سال‌هاي 1324-1320 شمسي است.روش: اين مقاله با روش نگارش توصيفي ـ تحليلي و با بهره‌گيري از داده‌هاي اسناد مجلس ملي، نامه‌هاي دولتي و روزنامه‌هاي آن زمان در مورد بهداشت خوزستان دوره اشغال به نگارش درآمده  است.ملاحظات اخلاقي: در اين پژوهش، اصل امانتداري و صداقت در استناد به منابع كتابخانه‌اي و آرشيوي، اصالت منابع و پرهيز از جانبداري در متون و تحليل‌ها رعايت شده است.يافته‌ها: يافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد كه با تسلط متفقين بر خوزستان، برهم‌خوردن نظم اجتماعي و كم‌شدن نظارت حكومت مركزي بر بهداشت و درمان منطقه، بسياري از بيماري‌هايي كه در دوره پهلوي اول از ميزان آن‌ها كاسته شده بود، مجدداً ظاهر شدند و ساماندهي بهداشت و درمان با مشكلاتي مواجه شد.نتيجه‌گيري: گرسنگي، نبود بهداشت، كمبود امكانات درماني، افزايش آمدورفت‌ها و نبود قرنطينه در دوره اشغال موجب گسترش بيماري‌هاي عفوني، از جمله مالاريا و تيفوس و افزايش تلفات ناشي از آن در خوزستان شد و تا زمان خروج متفقين تداوم يافت. همچنين در اين زمان اقدام مؤثري در راستاي بهبود بهداشت و افزايش خدمات درماني انجام نشد.
  • عنوان نشريه
    تاريخ پزشكي
  • عنوان نشريه
    تاريخ پزشكي